De corporatiewereld verandert. Corporaties moeten inspelen op maatschappelijke trends, maar zich ook houden aan de woningwet. Door samen te werken met bewonersinitiatieven kunnen trends en woningwet gecombineerd worden. Terug naar de kerntaak van woningcorporaties betekent: betaalbare woningen realiseren voor mensen met lagere inkomens. Maar in hoeverre zijn standaard eengezinswoningen geschikt voor – en gewenst door – de doelgroep? Een maatschappelijke trend is: we doen het zelf wel. Of dat nu gaat om het organiseren van zorg, energie of woongelegenheid: meer dan ooit zijn mensen in staat om zichzelf te organiseren. En meer dan ooit bestaat de wens om de eigen omgeving vorm te geven. Bewoners zijn bereid daar veel tijd en energie in te steken. Door deze bewoners als gelijkwaardige partner te zien, kan de woningcorporatie maatwerk leveren: woningen realiseren waar ook daadwerkelijk behoefte aan is. Daarmee geef je pas echt handen en voeten aan die kerntaak!

Om initiatieven letterlijk van de grond te laten komen, moeten woningcorporaties de teugels laten vieren en verantwoordelijkheden overdragen aan bewoners. Dat heeft veel voordelen, maar er bestaan ook risico’s. En het roept allerlei vragen op. Hoe kom je aan zo’n groep? En als je er eentje hebt, hoe zorg je er dan voor dat het proces soepel verloopt? Gaan al die bewoners de boel niet vreselijk lopen vertragen? Hoe onderscheid je oeverloze dromers van een bewonersgroep met toekomst? Hoe zit het met de financiĆ«n? Met toewijzing en meettijd? Wat als de groep uit elkaar valt?

Op al deze vragen en meer heeft Bureau Viertel een antwoord. Door middel van workshops, trainingen en bijeenkomsten zetten wij onze ervaring in om de corporatiewereld de wereld van de bewonersinitiatieven binnen te loodsen.